افزونه جلالی را نصب کنید.

برگزاری مجمع سلامت شهرستان جاسک با موضوع معضلات پشه آئدس مهاجم

  • کد خبر : 23990
  • 27 دی 1402 - 10:07
برگزاری مجمع سلامت شهرستان جاسک با موضوع معضلات پشه آئدس مهاجم
سومین جلسه مجمع سلامت شهرستان جاسک با حضور جواد پوردکان سرپرست شبکه بهداشت و درمان جاسک ،طیبه راز نهان مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه، علی مهرانی فرماندار جاسک ، شیخ محمد عقیل شیهک زهی امام جماعت اهل سنت، دوراندیش معاون سیاسی امنیت فرمانداری و تعدادی از مدیران دستگاه های اجرایی و معتمدین برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر، در ابتدا جواد پوردکان سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان جاسک ضمن عرض خیر مقدم به مدعوین به تبیین و تشریح اهداف برگزاری این مجمع پرداخت و گفت: هدف از برگزاری مجامع سلامت که به صورت سالانه انجام میشود بررسی موضوعات مهم بهداشتی هر منطقه است و هدف این مجمع سلامت آگاهی بخشی و اطلاع رسانی در خصوص پشه آئدس و بیماریهای منتقله توسط آن و تبیین اولویتهای سلامت در مواجهه با این پدیده است.

وی با بیان این مطلب که هنوز موردی از ابتلا به بیماری‌های منتقله از این پشه در کشور دیده نشده گفت: پشه آئدس می‌تواند با عث ایجاد سه بیماری مهم زیکا، تب دنگ یا تب استخوان شکن و بیماری چیکونگونیا شود و علاوه بر  مشکلاتی که برای مبتلایان ایجاد میکند برای نظام سلامت و  اقتصاد کشور نیز میتواند مشکل ایجاد کند. 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان جاسک کنترل پشه آئدس را مبتنی بر  بهسازی محیط دانست و اظهار داشت: مدیریت پسماندها برای جلوگیری از تکثیر پشه بسیار حائز اهمیت است. پسماندها، زباله‌ها و آب‌های راکد محل بسیاری خوبی برای تکثیر پشه هستند. رعایت بهداشت محیط محل زندگی و جمع آوری وسایل و ضایعاتی که احتمال جمع شدن آب حتی به مقدار کم در آن‌ها وجود دارد از راههای مبارزه با این پشه است.

در ادامه این نشست دکتر طیبه راز نهان مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه در خصوص خواستگاه پشه آئدس گفت: در چند سال اخیر خاستگاه پشه آئدس در دنیا تغییر زیادی داشته و به نقاط مختلف دنیا رفته است. پشه آئدس در مناطق گرمسیری  و نیمه گرمسیری دیده می‌شود حتی در تعدادی از کشورهای همسایه ایران مثل پاکستان باعث ایجاد مشکلاتی شده است و به این علت هشیاری و دقت عمل و اقدام به موقع در کنترل و مبارزه با آئدس اهمیت زیادی دارد.

 رئیس گروه بیماریهای واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه بیان داشت: با توجه به شناسایی پشه آئدس در شهرستان های مختلف استان و همچنین وجود کانون های مختلف و همجواری با کشورهای آلوده و با علم بر احتمال انتقال بیماری توسط آئدس لازم است ضمن تاکید بر اهمیت موضوع اقدامات پیشگیرانه با همکاری سایر ارگانها انجام شود.

در این نشست علی مهرانی فرماندار جاسک نیز ضمن مهم دانستن این موضوع این مجمع گفت: با برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح و اصولی می توان از بسیاری از عواملی که سلامت عمومی را به خطر می اندازند، پیشگیری کرد .

مهرانی اظهار داشت: لازم است به دلیل اهمیت موضوع این مجمع سلامت ، همه مسئولان شهرستان با تعامل و همکاری جهت رفع موانع در امر کنترل پشه آئدس مشارکت داشته باشند و بر اساس مصوبات مجمع سلامت، اولویت بندی و شرح وظایف هر بخش، مشخص و در اولین فرصت اجرایی و گزارش آن ارسال شود.

 این مجمع سلامت با بیان پیشنهادات و نظرات کارشناسی اعضاء ادامه یافت و ضمن تحلیل آخرین وضعیت و نتایج بررسی های حشره شناسی آئدس شهرستان و استماع گزارشهای اقدامات انجام شده تا کنون، مصوبات اجرایی لازم برای ماههای آتی و سال آینده اخذ گردید.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=23990

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها