افزونه جلالی را نصب کنید.
استاندار هرمزگان:

آمادگی داریم از تجربیات بنگلادش در صنعت نساجی و اسکراپ استفاده کنیم

  • کد خبر : 24612
  • 18 بهمن 1402 - 17:54
آمادگی داریم از تجربیات بنگلادش در صنعت نساجی و اسکراپ استفاده کنیم
استاندار هرمزگان با اشاره به پیشرفت بنگلادش در صنعت نساجی گفت: آمادگی داریم از تجربیات بنگلادش در صنعت نساجی و اسکراپ استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر، مهدی دوستی در نشست با منجورول کریم خان چودری سفیر بنگلادش در جمهوری اسلامی ایران، با ابراز خرسندی از رشد اقتصادی بنگلادش در دو دهه گذشته و توسعه محقق شده در صنعت نساجی و اسکراپ این کشور، اظهارداشت: هرمزگان و کشور بنگلادش به لحاظ فرهنگی، جغرافیایی و ژئوپلیتیک نزدیکی‌هایی دارند که علاقه‌مند هستیم در حوزه‌هایی مانند پرورش میوه‌های گرمسیری و نساجی همکاری‌های مشترکی را داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پیش زمینه های صنعت نساجی ازجمله مواد اولیه نفتی، پتروشیمی و مزارع حاصلخیز در هرمزگان وجود دارد، افزود: ما در ابتدای راه برای ایجاد و توسعه صنعت نساجی هستیم و برنامه‌های بزرگی برای توسعه این حوزه درنظر داریم که امیدواریم بتوانیم از تجربیات کشور بنگلادش چه در بخش‌های کشاورزیِ مرتبط با این صنعت و چه در بخش پلتفرم‌های ریسندگی، بافندگی و دوخت استفاده کنیم.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان، با اشاره به پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصدی واحدهای نساجی استان ضمن دعوت از سرمایه‌گذاران بنگلادشی جهت سرمایه‌گذاری در این واحدها گفت: تخفیف ها و مشوق های این صنایع در ایران بویژه کسوراتی در حوزه مالیاتی را می توان امتیازات مهمی برای سرمایه گذاری برشمرد.

دوستی با اشاره به توسعه‌یافتگی زنجیره اسکراپ در کشور بنگلادش، تاکید کرد: استان هرمزگان نیز بالغ بر ۲.۵ میلیارد دلار کشتی و شناور در صف اسکراپ دارد و آمادگی داریم که از ظرفیت‌های بخش خصوصی بنگلادش در این حوزه هم استفاده کنیم ضمن اینکه در حوزه کشتی‌سازی هم می‌توانیم برای کشور بنگلادش طی قراداد بلند مدت ۲۵ ساله، سالیانه ۲ کشتی ساخته و تحویل کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت‌های پالایشی، صنعتی و معدنی هرمزگان، ادامه داد: وجود دو منطقه آزاد در استان هرمزگان می‌تواند در توسعه روابط تجاری بین دو کشور موثر باشد .

استاندار هرمزگان همچنین در این نشست بر لزوم تشکیل کارگروه‌های مشترک جهت ساماندهی اتباع غیر مجاز بنگلادشی در استان تاکید کرد.

منجورول کریم خان چودری سفیر بنگلادش در جمهوری اسلامی ایران، نیز با اشاره به عمق مناسبات تاریخی و فرهنگی بین دو ملت، با بیان اینکه اسلام از ایران به بنگلادش آمده، گفت: ایرانی‌ها در بنگلادش از جایگاه بسیار ویژه‌ای برخوردارند و مورد احترام مردم کشور ما هستند همچنین وجود بیش از ۷ هزار واژه مشترک بین دو زبان که تلفظ‌شان اندکی تفاوت دارد نشان دهنده پیوستگی عمیق بین مردم دو کشور در طول تاریخ است.

سفیر بنگلادش در ایران، با اشاره به تاثیر تحریم‌های سال ۲۰۱۸ در روابط اقتصادی میان دو کشور، عنوان کرد: در تلاش هستیم تا جایگاه مروادات تجاری با جمهوری اسلامی ایران را ارتقا دهیم و به نوعی خود را از بند تحریم‌های بین‌المللی وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران رهایی دهیم.

منجورول کریم خان چودری، با استقبال از پیشنهادات استاندار هرمزگان در رابطه با همکاری‌های مشترک صنعتی، گفت: اقتصاد در بنگلادش در اختیار بخش خصوصی است اما تلاش خواهیم کرد تا به عنوان تنطیم‌گر، فعالان بخش خصوصی را برای ایفای نقش در صنعت نساجی و اسکراپ ایران دعوت کنیم.

وی همچنین با بیان اینکه بنگلادش از بزرگترین خریداران قیر در دنیا است، اضافه‌کرد: پیش از وضع تحریم‌ها بخش عمده قیر مورد نیاز از طریق ایران تامین می‌شد اما در حال حاضر از کشورهای دیگری این مهم انجام می‌شود که علاقه‌مندیم دوباره این تجارت با ایران برقرار شود.

سفیر بنگلادش در ایران، با اشاره به شمار بنگلادشی‌های ساکن ایران، خاطرنشان‌کرد: متأسفانه شاهد ورود غیرمجاز جمعی از بنگلادشی‌ها به ایران هستیم و در زمینه مقابله با این پدیده نیز آمادگی کامل برای همکاری داریم.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=24612

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها