افزونه جلالی را نصب کنید.
در دیدار دبیرکل نهاد و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم مطرح شد؛

تبدیل قشم به نمایشگاه ایده‌های برتر کتابخوانی

  • کد خبر : 24640
  • 19 بهمن 1402 - 10:37
تبدیل قشم به نمایشگاه ایده‌های برتر کتابخوانی
مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور طی سفر به استان هرمزگان با عادل پیغامی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد طی سفر به استان هرمزگان، صبح سه شنبه ۱۷ بهمن ماه با عادل پیغامی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم دیدار و گفتگو کرد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این دیدار اظهار داشت: نگاه به کتابخانه در دنیا تغییر کرده و امروز در دنیا کتابخانه مرکزی فرهنگی-اجتماعی محسوب می‌شود. در حوزه کتابخانه‌های عمومی دو موضوع شبکه کتابخانه‌ای و توسعه خدمات، حائز اهمیت است. از حیث شبکه کتابخانه‌ای در آسیا در بین ۵ کشور برتر، در دنیا در بین ۲۰ کشور برتر و در جهان اسلام در بین ۳ کشور برتر هستیم. تعداد کتابخانه‌های عمومی کشور در حال حاضر حدود ۳۸۰۰ باب است که از این بین هزار کتابخانه مشارکتی و خصوصی و باقی کتابخانه‌ها به طور مستقیم توسط نهاد اداره می‌شود. این کتابخانه‌ها جدای از کتابخانه‌های شهرداری‌ها و مساجد است. در سطح کشور ۸۰۰ کتابخانه روستایی وجود دارد. شبکه کتابخانه‌های عمومی در کشور پس از مدارس و مساجد، گسترده‌ترین شبکه فرهنگی در کشور محسوب می‌شود و در پی تعامل با مساجد و مدارس نیز هستیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه توسعه خدمات، گفت: در کتابخانه‌های نسل جدید، که کتابخانه‌های مرکزی استان‌ها و شهرستان‌ها هستند، ۶۰ خدمت تعریف شده که سالن مطالعه و مخزن، تنها بخشی از آن است. خدمات دیداری-شنیداری از دیگر خدمات این مراکز است و نهاد تنها دستگاهی است که به نابینایان، ناشنوایان و گروه‌های خاص خدمات فرهنگی ارائه می‌دهد. گالری، از دیگر خدمات کتابخانه‌ها است و در حال حاضر به دنبال ایجاد سینما در کتابخانه‌های دارای آمفی تئاتر هستیم.

رمضانی اضافه کرد: در کشور دستگاه‌ها به سمت افزایش کیفیت و تعمیق خدمت حرکت کرده‌اند اما کمتر دستگاهی داریم که به حوزه گسترش خدمات و تعریف خدمات جدید، توجه نشان دهد و به این سمت حرکت کرده‌ایم. همچنین منطبق با شعارهای دولت، به حوزه عشایر و روستاها، که کمتر مورد توجه بوده، اهتمام داشته‌ایم و اقداماتی جدی در استان‌های خوزستان، فارس و… در قالب اردوهای عشایری، طرح کوله کتاب، طراحی کتابخانه عشایری و… انجام شده است. بحمدالله آقای رئیس جمهور نیز همراه بوده‌اند و معتقدند با اقدامات مجموعه نهاد، عدالت فرهنگی تحقق می‌یابد.

وی تأکید کرد: در دنیا مسئله مطالعه به مسئله «خواندن» و موضوع کتاب به موضوع «مواد خواندنی»، تغییر کرده است. بر همین اساس تصویب «سند ملی ترویج خواندن» را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری می‌کنیم. به نظر می‌رسد بر خلاف تصور رایج، اوضاع مردم کشور در مراجعه به کتاب و مواد خواندنی، چندان بحرانی نیست. درست است که با نقطه تمدنی که رهبر انقلاب ترسیم می‌کنند، فاصله داریم، اما اعداد و ارقام بازار نشر و آمار مراجعه به کتابخانه، نشان می‌دهد مردم ایران کتاب‌خوان هستند. در حال حاضر بیش از ده میلیون نفر عضو کتابخانه‌های عمومی کشور هستند که نزدیک به ۳ میلیون نفر از آنها تراکنش داشته و فعال هستند و حدود ۱۲۰ هزار امانت در روز در کتابخانه‌ها ثبت می‌شود. این عدد در ماه به بیش از ۳ میلیون و در سال به بیش از ۳۰ میلیون امانت کتاب می‌رسد. مخازن کتابخانه‌های عمومی در کل کشور حاوی بیش از ۵۰ میلیون نسخه کتاب است.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: قشم به واسطه اقداماتی که در آن انجام شده، از سایر مناطق آزاد جلوتر است. با توجه به وجود تعداد قابل توجه کتابخانه عمومی در قشم، به نظر این ظرفیت وجود دارد که نمونه‌ای از کتابخانه‌های نسل جدیدمان را به عنوان کتابخانه مرکزی در منطقه آزاد قشم داشته باشیم. چنانچه امکان تخصیص فضا وجود داشته باشد، در اسرع وقت نمونه کتابخانه استاندارد را با اقتضائات گردشگری تجهیز خواهیم کرد.

وی همچنین نبود کتابخانه سیار در منطقه آزاد قشم با توجه به ساختار جغرافیایی و جمعیتی را یادآور شد و گفت: در صورتی که خودرویی فراهم شود، کتابخانه سیار به عنوان اقدامی جذاب که خدمت را نزد مردم می‌برد، تجهیز خواهیم کرد.

عادل پیغامی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در ادامه این دیدار اظهار داشت: هر چه در حوزه فرهنگ و به ویژه کتاب، کار انجام دهیم، باز هم کم است. تمام وجود بنده اشتیاق به کتاب و این حوزه است و یکی از آرزوهای بنده برای جزیره قشم، پرداختن به حوزه کتاب است. به اعتقاد من باید قشم را با نگاهی ویژه ببینیم. قشم، در حوزه طبیعی سرزمینی منحصر به فرد است. در قشم ۱۳ سایت ژئوپارک وجود دارد به گونه‌ای که یونسکو به این منطقه اهتمام دارد و خواستار برگزاری بسیاری از همایش‌های ژئوپارک‌های جهانی در این منطقه است. جغرافیای سیاسی این منطقه نیز مورد توجه است با این حال جغرافیای انسانی و هویتی-تمدنی در قشم مورد غفلت واقع شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: قشم با تاریخی ۱۲۰۰ ساله مواجه است و اگر شما در قشم کتابخانه مرکزی ایجاد کنید، تنها کتابخانه قشم نخواهد بود، کتابخانه کل منطقه خواهد بود؛ چراکه بسیاری از قشمی‌ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز فعالیت می‌کنند و خویشاوندانی در آنها دارند. اینجا رفت و آمد بسیار است و کانون ارتباطات میان‌فرهنگی تاریخی محسوب می‌شود؛ بنابراین از این ظرفیت‌ها باید استفاده کرد. من از شما می خواهم که این منطقه را نمایشگاه ایده‌های برتر در کشور کنید و من در این مسیر هم‌پای شما و حتی بیشتر، قدم برخواهم داشت. ما محدودیت‌هایی داریم اما آنها را رفع خواهیم کرد. ایجاد کتابخانه مرکزی در قشم، از آرزوهای من است. ما برای راه اندازی کتابخانه سیار نیز کاملاً آماده‌ایم و برای تجهیز کتابخانه‌های مدارس و مساجد هم جدی هستیم و از شما هم می‌خواهم همکاری کنید تا این توان افزایش یابد. ما برای هزینه در حوزه کتاب، خست نمی‌کنیم، چراکه معتقدیم هزینه در این حوزه سرمایه‌گذاری است.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=24640

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها