افزونه جلالی را نصب کنید.
همزمان با بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی؛

نشست «گفتگو پیرامون جنبه های مختلف زندگی و آثار حکیم نظامی گنجوی» برگزار شد

  • کد خبر : 25894
  • 29 اسفند 1402 - 2:45
نشست «گفتگو پیرامون جنبه های مختلف زندگی و آثار حکیم نظامی گنجوی» برگزار شد
به مناسبت سالروز بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، نشست «گفتگو پیرامون جنبه های مختلف زندگی و آثار حکیم نظامی گنجوی» در سالن همایش های اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های استان هرمزگان ،  به مناسبت بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی، با حضور اساتید ادبیات استان و جمعی از علاقمندان به شعر و ادب فارسی، بزرگداشت این شاعر پرآوازه ایرانی در سالن همایش های اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان برگزار شد.

 نصرت الله مجیدی از استادان به نام ادبیات در استان هرمزگان در این نشست درباره نقش زنان در آثار حکیم نظامی گنجوی سخن راند و گفت: نظامی بالانشین داستان های غنایی و زنده کننده آئین های اهورایی دوره باستانی است و بانوانی که در ادبیات نظامی به خدمت گرفته شده است بانوانی خاص هستند مانند شیرین در منظومه خسرو و شیرین.

مجیدی در ادامه بیان داشت: شیرین یک پیر کامل است، یک پیر اسطوره ای است که زبان موبدان و مغان را می فهمد و در ادامه به تحلیل شخصیت بانوان در اسکندر نامه پرداخت.

محمدرضا تولایی دبیر محفل ادبی اندیشه بندرعباس به تحلیل منظومه هفت پیکر پرداخت و گفت: معمولا لقب حکیم به همه شعرا داده نشده است ،سخنان نظامی حکمت است. خوانش ابیات نظامی فراتر از عشق مادی است و اشاره می کند به این موضوع که دوست خوب باعث عاقبت به خیری انسان می شود.

این کنشگر ادبی با اشاره به هفت پیکر افزود: هفت گنبد با هفت هنر برابری می کند و هنرهای شعر، موسیقی،نمایشنامه،نقاشی،معماری ،مجسمه سازی و سینما را در بر می گیرد. محمدرضا تولایی علت علاقه ایرانیان به اختصاص روزهای جمعه به سینما را برگرفته از هفت پیکر می داند و بیان کرد که سینما هنر هفتم است بدین معنی که در ۶ روز گذشته ما به هنرهای دیگر پرداخته ایم و روز جمعه که هفتمین روز می باشد به هنر هفتم که سینماست اختصاص می دهیم.

وی افزود: اگر ما هم مانند بهرام در داستان هفت پیکر از شنبه شروع کنیم و از سیاهی و تاریکی عبور کنیم تا جمعه به سفیدی برسیم ، هر روزمان مبارک می شود و به کارگیری هنرهای مختلف در زندگی باعث می شود از عمرمان نهایت بهره را ببریم.

گفتنی است در پایان برنامه ، دانش آموزان علاقمند به شعر و ادب فارسی به خوانش ابیاتی از حکیم نظامی گنجوی پرداختند.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=25894

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها