افزونه جلالی را نصب کنید.
به مناسبت بزرگداشت استاد سخن ؛

محفل ادبی با محوریت بر خوان سعدی برگزار شد

  • کد خبر : 26596
  • 03 اردیبهشت 1403 - 8:10
محفل ادبی با محوریت بر خوان سعدی برگزار شد
به همت اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان و به مناسبت بزرگداشت استاد سخن، محفل ادبی با محوریت برخوان سعدی برگزار شد

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان هرمزگان، محفل ادبی با محوریت بزرگداشت سعدی شیرازی در سالن کنفرانس کتابخانه اندیشه آیت الله خامنه ای بندرعباس با حضور اساتید ادبیات فارسی و جمعی از ادب دوستان برگزار شد.
در ابتدای این مراسم ، محمدرضا تولایی دبیر محفل اندیشه بیان داشت: سعدی استاد سخن است و وقتی این لقب تنها به سعدی داده می شود علتی دارد و دلیل آن نیز این است که سعدی در هر وادی که وارد شده است ، استادی خودش را ثابت نموده است
وی در ادامه اظهار داشت: سعدی گلستان را به نثر می گوید که به سبب آراستگی آن به آیات و احادیث و پند و حکمت  به آن، قرآن عجم می گویند و شبیه گلستان آفریده نشده است. سعدی بوستان را می سراید که از نظر نظم و داستان سرایی بهترین است.
این استاد ادبیات فارسی عنوان کرد: غزلیات سعدی از نظر سبکی سهل و ممتنع است و برای همگان قابل درک و فهم می باشد اما وقتی می خواهیم شبیه اش را خلق کنیم، غیر ممکن می شود. در قصیده و رباعی و مواعظ و هر زمینه ای از سخن که وارد می شود بی نظیر است و از همین روست که به او لقب استاد سخن را داده اند و کمتر شاعری وجود دارد که در هر حیطه ای بهترین باشد.

در ادامه برنامه اسدالله نوروزی استاد ادبیات فارسی گفت: سعدی به صراحت می گوید که گلستان را در اول اردیبهشت شروع کرده و روز مناسبی برای برگزاری بزرگداشت سعدی می باشد.
وی اظهار داشت: سعدی مصلح اجتماعی است ، گلستان در خارج از مرزهای ایران ، بیش از هر اثری هوادار دارد و علت آن نیز به خاطر واقع بینی ها و شناخت جامعه است. سعدی تصاویری از جامعه را در برابر ما قرار می دهد که با وجود گذشت سالیان دراز، این جامعه در زمان ما نیز به درستی حس می شود.
این استاد فرهیخته بیان داشت: دیباچه گلستان از نظر زبانی و محتوایی ، یکی از درخشان ترین دیباچهای متون نثر است که دارای پیوستگی لفظی و معنایی بی نظیری است.

سپس عبدالحمید انصاری نسب از شاعران هرمزگان به معرفی دو کتاب هشت بهشت و شعر سی که شامل اشعار برگزیده از شاعران بزرگ فارسی ویژه کودکان و نوجوانان است پرداخت .

در پایان برنامه علاقمندان به شعر و ادب فارسی به خوانش اشعار و حکایات سعدی پرداختند.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=26596

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها