افزونه جلالی را نصب کنید.
رئیس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری هرمزگان عنوان کرد:

ویژگی یک جامعه مدنی و دموکراتیک، وجود آزادی عمل و استقلال خبرنگاران است

  • کد خبر : 16891
  • 20 مرداد 1402 - 22:55
ویژگی یک جامعه مدنی و دموکراتیک، وجود آزادی عمل و استقلال خبرنگاران است
رئیس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری هرمزگان ویژگی یک جامعه مدنی و یک جامعه رو به رشد و دموکراتیک را وجود آزادی عمل و استقلال خبرنگاران خواند و گفت: خبرنگاران باید از امنیت شغلی و معیشتی برخوردار باشند تا در سایه آن بتوانند مسئولیت اجتماعی خود را به سر انجام برسانند.

علی قاسمی در نشست هم اندیشی خبرنگاران که به مناسبت ۱۷ مردا روز خبرنگار در محل دفتر کانون وکلای هرمزگان برگزار شد،با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران که هر ساله به مناسبت پاسداشت روز خبرنگار بنا داریم تا به نوعی از زحمات خبرنگاران قدردانی کنیم، اظهار کرد: وکلا و خبرنگاران تقریبا در یک مسیر گام بر می دارند و موارد و اشتراکات بسیاری دارند و رسالت ما در راستای شفاف سازی و دفاع از حقوق آحاد مردم و مسئولیتهای اجتماعی است.

وی اضافه کرد:خبرنگارها دربعد دانایی، آگاهی بخشی، فساد ستیزی، اطلاع رسانی و شفاف سازی گام بر میدارند و در جاهایی که بعضا خوشایند برخی افراد و صاحب منصبان نیست، امنیت شغلی، جانی و معیشتی خود را فدا می کنند. 

 رئیس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری هرمزگان با اذعان به نقش و اهمیت آگاهی رسانی و شفاف سازی در جامعه  توسط خبرنگاران گفت: خبرنگاران در جامعه ما از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند و همانطور که قبلا گفتم  خبرنگاری رکن رکین جامعه مردم سالار و جامعه مدنی است و در کنار قوه مجریه و مقننه و قضائیه رکن چهارم محسوب می شود که اطلاع رسانی  و  آگاهی بخشی می کند.

قاسمی همچنین به حساسیت بالاو موقعیت خطیر و بزرگ شغل خبرنگاری اشاره کرد و خطاب به خبرنگاران گفت: کسی نباید شما را محدود و تحدید کند و دایره آزادی عمل شما باید خیلی گسترده باشد، چون شما گروهی هستید که نام و نان را فدای صداقت آگاهی بخشی و آگاهی رسانی کرده اید.

این مقام مسئول در بخشی دیگر با بیان این مطلب که خبرنگاران در یک جامعه مانند وکلا باید در  جایگاه خودشان قرار بگیرن،گفت: رکن و خصیصه و ویژگی اصلی کانون وکلا استقلال است، یک وکیل باید استقلال داشته باشد تا بتواند از موکل خود دفاع و احقاق حق کند و در راستای قدرت ملی، منافع ملی و سربلندی کشور گام بردارد و حلقه واسط بین مردم و حاکمیت باشد، که خبرنگاران هم دقیقا به همین شکل بوده و ویژگی بارز و اساسی شان همین است.

وی با تقدیر از جامعه خبرنگاری که دغدغه های مردم، نیازها و موارد مختلف را به گوش مسئولان ، صاحب منصبان و قدرت مندان می رسانند و باعث و بانی خیر عمومی در جامعه می شوند، اضافه کرد: هنگامی که خبرنگاران رسالت خود را به سرانجام می رسانند دقیقا یک پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت هستند.

رئیس هیات مدیره کانون وکلای دادگستری هرمزگان ادامه داد: شما و وکلا حکم درختهای ریشه دار و تنومند جنگلهای بالادستی را دارید که ریشه ها تان در زمین است و مانع جلوگیری از شستشو و ریزش  و فرسایش خاک می شوید، اما وقتی درختان قطع شود و از بین برود، قطعا ریشه ها از بین می رود و بارشها موجب سیلابهای وحشتناک می شود که شهرهای زیر دست را با خاک یکسان می کند و  ارتباط و اکوسیستم  از بین خواهد رفت و به همین دلیل موقعیت خبرنگارها در تمامی مجموعه ها بسیار حساس است که باید پاس داشته و ارج نهاده شود.

 علی قاسمی با ابراز خرسندی از اینکه در استان هرمزگان جامعه خبرنگاری و خبرگزاری بسیار پویا و فعال است، خاطر نشان کرد:کانون وکلا هم در راستای تکالیف و یک سری وظایف اختصاصی و یک سری وظایف عمومی دارد که وظایف عمومی آن، کنش گری در خصوص موارد جامعه است و یکی از این موارد، ارج گذاشتن به جایگاه رفیع والای خبرنگارها است که امیدواریم همگی دست به دست هم دهیم و به سمت تعالی، رشد، شکوفایی و حفظ منافع ملی کشور گام برداریم.

خبرنگاری شغل بسیار شریفی است

یاسین میرزایی کلهر نائب رییس هیات مدیره کانون نیز در ادامه گفت:به نظر من خبرنگاری هم به نحوی حتی در سطح کلان تر، وکالت در جامعه است و شغل بسیار شریفی است .

میرزایی کلهر با تاکید بر این مطلب که یک سری از مشاغل باید قطعا استقلال داشته باشند و استقلال مشاغل شرط لازم جهت مقابله با اقتدار گرایی است، افزود: همیشه اقتدار در دست حکومت هست و اگر بخواهیم از حق مردم در مقابله با حاکمیت دفاع کنیم باید استقلال داشته باشیم و بدون استقلال هیچ چیز امکان ندارد.

وی وجود استقلال را، شرط لازم، برای حرفه وکلا و خبرنگاران دانست و گفت: وکلا و خبرنگاران در کشورهای توسعه نیافته و جهان سومی بیشتر به سمت و سوی اقتدار گرایی پیش می روند.

خبرنگار و رسانه صدای مردم هستند

محمودرضا حیدری پوری دبیر هیات مدیره کانون وکلا نیز در این نشست گفت: خبرنگار و رسانه صدای مردم هستند و خواهش می کنم در تمام موارد با تمام قدرت تمام صدای مردم باشید، چون اگر خبرنگار رسالتی که به عهده اش گذاشته شده به درستی انجام بدهد قطعا مسئولانی که در جامعه ما هستند خود را موظف به پاسخگویی می دانند.

حیدری پوری رسانه را زبان گویای مردم عنوان کرد و با اشاره به امور معیشتی و شرایط بد اقتصادی مردم |، مسایل فرهنگی و سرانه مطالعه در کشور گفت: همانطور که در باب اقتصادی زیر خط فقر هستیم از باب فرهنگ مطالعه نیز زیر خط فقر قرار داریم چرا که سرانه مطالعه مردم ما بسیار اندک است.

وی با اعلام اینکه مردم ما امروزه نیاز به آگاهی دارند و این آگاهی قطعا در باب مطالعه است و هر شخص ایرانی مسئولیت اجتماعی دارد و همه ما باید در قبال جامعه احساس مسئولیت کنیم تصریح کرد: باید مسئولیت اجتماعی را درهمه موارد فرهنگی اشاعه دهیم و خودمان را هیچ گاه دست کم نگیریم، چرا که ظرفیتهای ما بسیار زیاد است و اگر دست به دست هم و در کنار هم باشیم  ،با کمک هم می توانیم جامعه را آباد کنیم.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=16891

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها