افزونه جلالی را نصب کنید.

تشریح کنترل شیمیایی علفهای هرز باغات مرکبات

  • کد خبر : 6048
  • 19 بهمن 1400 - 14:28
تشریح  کنترل شیمیایی علفهای هرز باغات مرکبات
محقق مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان کنترل شیمیایی علفهای هرز باغات مرکبات را تشریح کرد .

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان ، دکتر سید سعید مدرس عضو هیات علمی بخش گیاه پزشکی این مرکز در خصوص باغات مرکبات و کنترل شیمیایی علف هرز در این باغات چنین تشریح کرد : از آنجایی که باغات میوه در کشور از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و ١۶ درصد سطح زیر کشت را به خود اختصاص می دهند یکی از مهمترین محصولات باغی، مرکبات و بخصوص لیموترش می باشد.

به گفته دکتر مدرس : از مهمترین عوامل محدود کننده در راه افزایش سطح زیرکشت و تولید محصول باغات مرکبات، علفهای هرز هستند. بدین منظور جهت تولید مناسب و به صرفه محصولات باغی، کنترل علفهای هرز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی اظهار داشت : علف های هرز در باغات مرکبات برای کسب آب ، عناصر غذایی و نور با درختان اصلی به رقابت می پردازند. آنها همچنین در بروز مشکلات حاصل از کنه ها مشارکت داشته در انجام عملیات کشاورزی اخلال می ورزند و خسارات ناشی از یخ زدگی محصولات را افزایش می دهند.

به گفته ی محقق مرکز تحقیقات و آموزش : قبل و یا بعد از کاشت درختان بطور معمول در فصل بهار اقدام به کاربرد علف کش های پیش از سبزشدن (پیش رویشی) می کنند سپس آنها را با خاک در نواری از زمین به پهنای ۶۰-۴۰ سانتیمتر که جایگاه کاشت درختان است، در می آمیزند.

استفاده از دُزهای بیشتر از مقدار توصیه شدۀ علف کش های قبل از سبزشدن ممکن است برای ریشه های درختان میوه بخصوص در خاک های شنی و یا خاک هایی با مواد آلی کم باعث ایجاد مسمومیّت نماید.

مدرس بیان داشت : علف کش های پس از سبزشدن (پس رویشی) را می توان برای کنترل علف های هرز استقراریافته مصرف کرد زیرا آنها از طریق تماسی و یا انتقال در بافت های گیاهی عمل می کنند.

وی خاطرنشان کرد : علف کش های سیستمیک که در درون پیکره گیاهان حرکت می کنند و خود را به نقاط رشد و حساس آنها می رسانند و بدینگونه علف های هرز را منهدم می سازند. پوشش کامل سطوح علف های هرز با محلول سمّی در کاربرد علف کش های سیستمیک ضرورت ندارد.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=6048

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها