افزونه جلالی را نصب کنید.
به مناسبت هفته دولت،

نخستین فاز مجتمع صنایع تبدیلی تعاون روستایی بندرعباس اجرایی شد

  • کد خبر : 5035
  • 09 شهریور 1400 - 19:19
نخستین فاز مجتمع صنایع تبدیلی تعاون روستایی بندرعباس اجرایی شد
مدیرتعاون روستایی هرمزگان، گفت: فاز نخست مجتمع صنایع تبدیلی و سردخانه ای اتحادیه تعاون روستایی بندرعباس اجرایی شد.

به گزارش روابط عمومی تعاون روستایی هرمزگان، سیروس اسدپور در مراسم کلنگ زنی این مجتمع با گرامیداشت هفته دولت و زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر اظهار کرد: صنایع تبدیلی یکی از حلقه های مفقود چرخه کشاورزی و صنعت در استان هرمزگان است که می تواند ارزش افزوده دسترنج کشاورز را چند برابر و از هدر رفت آن جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان یکی از مناطق مهم کشور در تولید محصولات کشاورزی خارج از فصل است، افزود: وجود اقلیم های گوناگون این منطقه را به استانی چهار فصل بدل کرده به گونه ای که محصولات کشاورزی در استان هرمزگان با سطح زیر کشت بیش از ۱۶۴ هزار هکتار سطح زیر کشت و تولید سالانه ۲میلیون و ۴۰۰ هزار تن انواع محصولات باغی، زراعی، شیلاتی و دامی تاثیر بسزایی در تنظیم بازار این محصولات در فصل های پاییز و زمستان در کشور دارد.

مدیرتعاون روستایی هرمزگان با اشاره به اینکه استان هرمزگان باداشتن ظرفیت دروازه های صادراتی، نقش راهبردی در رونق و جهش تولید برعهده دارد، تصریح کرد: وجود پایانه های صادراتی خاص برای صادرات محصولات تازه مثل هندوانه، خربزه، خیار سبز، گوچه، پیاز، بادمجان، فلفل و محصولات باغی سردسیری و گردمسیری از طریق بندر شهید باهنر به صورت روزانه با شناورهای محلی و تجاری از دیگر توانمندی های هرمزگان است.

وی با اشاره به اینکه با ورود و گسترش صنایع تبدیلی به بخش کشاورزی، زنجیره بازاریابی برای ورود به بخش صادرات تکمیل می شود، افزود: بخش عمده تولیدات کشاورزی بصورت خام صادر می شود که اگر صنایع تبدیلی مرتبط در منطقه به اندازه کافی وجود داشت در تنظیم بازار، اشتغالزایی، تولید موادغذایی با کیفیت و مرغوب، جلوگیری از پرت محصولات و ایجاد ارزش افزوده برای کشاورز بسیار اثر گذار بود.

اسدپور با بیان اینکه صنایع تبدیلی در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی و افزایش سطح تولید سهم بسزایی دارد، خاطرنشان کرد: نبود یا کمبود صنایع تبدیلی دربخش های مختلف کشاورزی در این استان ضررهای فراوان را به اقتصاد هرمزگان در بخش کشاورزی وارد کرده چنانکه سهم بهره برداران این بخش جز اندکی سود و البته رنج و سختی چیز دیگری نیست.

وی افزود: اشتغالزایی دربخش کشاورزی نسبت به سایر صنایع و بخش های اداری بسیار سریع تر و کم هزینه تر صورت می گیرد و از همین رو نقش بسزایی در ایجاد اشتغال پایدار و تثبیت جمعیت در شهرها و روستاها دارد و از مهاجرت روستاییان به دلیل نبود اشتغال جلوگیری می کند.

اسدپور، وجود صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی، راه برون رفت از مشکلات متعدد این بخش دانست و خاطرنشان کرد: تجهیز تشکل های تعاون روستایی استان هرمزگان به صنایع تبدیلی وابسته می تواند رشد و رونق کم نظیری را در بخش کشاورزی به وجود آورد.

وی بیان کرد: بسیاری از محصولات کشاورزی در کمترین زمان در معرض فساد قرار می گیرند و اگر امکانات بسته بندی و فرآوری موجود نباشد درصد ضایعات محصولات کشاورزی بالا خواهد بود.

در ادامه این برنامه نماینده ولی فقیه درسازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به اینکه توجه ویژه به بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی در روستاها توصیه مقام معظم رهبر به دولت است، گفت: با گسترش صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی می توان گره بسیاری از مشکلات کشاورزی این استان از جمله اشتغال، جلوگیری از افزایش ضایعات در کشاورزی و امنیت شغلی فعالان این عرصه را گشود.

حجت الاسلام شرفی تصریح کرد: با ایجاد کانون های عمل آوری محصولات کشاورزی و همچنین ایجاد کارخانجاتی در زمینه بسته بندی در نزدیکی کانون های تولید محصولات کشاورزی درصد ضایعات به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: کشاورزی به عنوان محور توسعه اقتصادی کشور و هدف شناخته شده است پس باید در گسترش صنایع تبدیلی همت والایی به خرج داد.

رئیس اداره تعاون روستایی شهرستان بندرعباس نیز در ادامه این جلسه درخصوص عملیات اجرایی مجتمع صنایع تبدیلی اتحادیه تعاون روستایی بندرعباس اظهار کرد: این مجتمع در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار با اعتبار اولیه بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال از محل منابع داخلی اتحادیه و تسهیلات بانکی به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه بهره برداری از این مجتمع در ۳ فاز پیش بینی شده است، تصریح کرد: فاز نخست این مجتمع شامل سردخانه ۲۰۰۰ تنی، سورتینگ محصولات کشاورزی و باسکول تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

عیسی برخورداری درباره بخش های مختلف و تاسیسات این مجتمع، خاطرنشان کرد: این مجتمع شامل سردخانه نگهداری محصولات کشاورزی، سبدسازی، باسکول، بارانداز و پایانه باربری همچنین واحدهای بسته بندی و سورتینگ خرما و محصولات کشاورزی، انبار، واحدهای تجاری و اداری ، مجتمع بین راهی و فضای سبز می باشد که با بهره برداری این بخش ها برای بیش از ۵۰۰ نفر بصورت مستقیم و غیر مسقیم اشتغال زایی می شود.

وی اظهار امیدواری کرد با اعطای تسهیلات بیشتر و مناسب به تشکل های تعاون روستایی بتوان زمینه را برای ایجاد و توسعه بیشتر صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی با توجه به پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های شهرستان‌ها فراهم کرد.

مجتمع صنایع تبدیلی و سردخانه ای اتحادیه تعاون روستایی بندرعباس در کیلومتر ۲۰ محور اصلی بندرعباس- حاجی آباد واقع شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=5035

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها