افزونه جلالی را نصب کنید.

عضویت ۳۹ هزار نفر در نظام صنفی کشاورزی هرمزگان

  • کد خبر : 14417
  • 13 خرداد 1402 - 13:41
عضویت ۳۹ هزار نفر در نظام صنفی کشاورزی هرمزگان
مسئول نظام های صنفی و بهره برداری تعاون روستایی هرمزگان گفت: 39 هزار نفر عضو نظام صنفی کشاورزی در کل استان هرمزگان وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی اداره تعاون روستایی هرمزگان، امیدکریمی به رویکرد مجلس برای اصلاح قانون نظام صنفی اشاره کرد و گفت: لایحه اصلاح تغییر نظام صنفی کشاورزی سال ۱۳۹۷ در جلسه هیئت وزیران به تصویب رسید.
وی ادامه داد: تصویب این اصلاحیه رویدادی مهم را برای بخش کشاورزی رقم زد و با اجرایی نمودن این لایحه، به طور قطع جامعه کشاورزی با ساختار نهادی جدیدی روبرو می شود.
کریمی یکی از اقدامات نظام صنفی کشاورزان را سازماندهی و نظم بخشی به مشاغل بخش کشاورزی دانست و افزود: هدف اصلی نظام صنفی کشاورزی پیگیر مسائل و مشکلات و دفاع از حقوق و مطالبات کشاورزان و بهره‌برداران بخش کشاورزی است.
وی با ذکر مثالی ابراز کرد: دانشجویانی که در رشته مهندسی کشاورزی «زراعت و باغبانی» از دانشگاه فارغ التحصیل می شوند، جزو نیروهای انسانی با تجربه و متخصص به شمار می آیند و این افراد با عضویت در هیئت مدیره اتاق اصناف می توانند گام های موثری را در راستای رفع مشکلات بخش کشاورزی بردارند.
مسئول نظام های صنفی و بهره برداری تعاون روستایی هرمزگان ابراز داشت: ۳۹ هزار نفر عضو نظام صنفی کشاورزی در کل استان هرمزگان وجود دارد.
کریمی با بیان اینکه در ۵ شهرستان اتحادیه صنفی تشکیل شده است، اذعان داشت: در جلسه کمیسیون نظام صنفی کشاورزی که در شهرستان میناب برگزارشد، ۴ اتحادیه صنفی به تصویب رسید و از این تعداد سه اتحادیه صنفی و یک اتاق اصناف کشاورزی تشکیل شده است و همچنین با تشکیل جلسه کمیسیون نظام صنفی در شهرستان بندرلنگه، ۲ اتحادیه نظام صنفی کشاورزی مصوب و انتخابات آن برگزار شد و در جهت ثبت تغییرات به اداره ثبت اسناد ارسال شد.
وی افزود: در جلسه کمیسیون نظام صنفی کشاورزی که در شهرستان بشاگرد برگزار شد حدود ۲ اتحادیه مصوب و برگزار شد و برای ثبت تغییرات به اداره ثبت اسناد ارسال شد و با تشکیل جلسه کمیسیون نظام صنفی در جاسک، سه اتحادیه مصوب و انتخابات آن برگزار شد اما به حد نصاب نرسید و به دور بعد موکول شد و همچنین انتخابات دور دوم ظرف ۱۵ روز کاری برگزار می شود.
مسئول نظام های صنفی و بهره برداری تعاون روستایی هرمزگان یادآور شد: با تشکیل جلسه کمیسیون نظام صنفی کشاورزی در شهرستان حاجی آباد، سه اتحادیه به تصویب رسید و بعد از طی شدن فرایندها، شیو نامه و آیین نامه اجرایی انتخابات برگزار می شود و نیز در شهرستان بندرخمیر ۲ اتحادیه مصوب و انتخابات آن برگزار شده است.
کریمی بیان داشت: جلسه کمیسیون نظام صنفی کشاورزی در شهرستان رودان برگزار شد که ۳ اتحادیه نظام صنفی به تصویب رسید و فراخوان آن برای ثبت نام کاندیدای اعضا هیئت مدیره انجام شد و همچنین در شهر بندرعباس سه اتحادیه مصوب و فراخوان آن نیز برای ثبت نام کاندیدای اعضا هیئت مدیره انجام شد به همین منظور بعد از طی شدن فرآیند آن طبق آیین نامه ها و شیوه نامه اجرایی، انتخابات برگزار می شود.
وی تصریح کرد: در شهرستان پارسیان دو اتحادیه نظام صنفی کشاورزی و یک اتاق اصناف کشاورزی شهرستان تشکیل شده است.
به گفته وی، هنوز در شهرستان سیریک، بستک و قشم اتحادیه نظام صنفی کشاورزی تشکیل نشده است.
مسئول نظام های صنفی و بهره برداری تعاون روستایی هرمزگان عنوان کرد: در آیین نامه مصوب ۱۳۸۶ ساختار نظام صنفی کشاورزی متشکل از نظام صنفی کشاورزی شهرستان، نظام صنفی کشاورزی استان، هیأت عمومی و شورای مرکزی است.
کریمی یادآور شد: واحدهای صنفی کشاورزی در هر شهرستان براساس دارا بودن حد نصاب تعداد اعضا، در قالب هفت اتحادیه صنفی کشاورزی و در هفت زمینه موضوعی شامل زراعت، باغداری و درختکاری مثمر و غیر مثمر، دامپروری و دامداری، طیور و ماکیان، شیلات، منابع طبیعی و خدمات صنایع تبدیلی تشکیل می شوند.
وی تشکیل اتحادیه نظام صنفی و اتاق اصناف کشاورزی، تشکیل کمیسیون نظارت بر اصناف کشاورزی شهرستان در مرکز استان، تشکیل هیئت عالی نظارت مستقر در تهران و همچنین تشکیل دبیرخانه صنف کشاورزی در سازمان تعاون روستایی را به عنوان پنج اتفاق مهم در حوزه نظام صنفی کشاورزی نام برد.
کریمی ابراز داشت: برای تشکیل اتاق اصناف کشاورزی شهرستان باید حداقل دو اتحادیه در هر شهرستان تشکیل شود.
وی با بیان اینکه در هر شهرستان یک اتاق اصناف وجود دارد، گفت: در هر استان به ازای ۴۰ هزار نفر عضو یک نفر به عنوان نماینده و برای بیش از ۴۰ هزار نفر عضو، ۲ نفر به عنوان نماینده به منظور دفاع از حقوق و منافع صنفی کشاورزان و همچنین برای تشکیل اتاق اصناف کشاورزی ایران به تهران اعزام می شود.
کریمی بیان داشت: خوشبختانه نظام صنفی کشاورزی توانسته نماینده و صدای رسای بخش کشاورزی باشد و پیگیری مطالبات کشاورزان را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.
وی در پایان اضافه کرد: ثمره فعالیت نظام صنفی کشاورزی رفع موانع پیش رو تولید و مشکلات کشاورزان بوده است.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=14417

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها