افزونه جلالی را نصب کنید.
برگزاری دومین نشست از سلسله نشست های حفظ هویت، تاریخ و فرهنگ هرمزگان ؛

آیا همگام شدن پوشش سنتی بانوان هرمزگان با دنیای مد روز باعث آسیب به این پوشش می شود؟

  • کد خبر : 20684
  • 12 آبان 1402 - 12:51
آیا همگام شدن پوشش سنتی بانوان هرمزگان با دنیای مد روز باعث آسیب به این پوشش می شود؟
به همت پژوهشکده و مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس، دومین نشست از سلسله نشست های حفظ هویت، تاریخ و فرهنگ هرمزگان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بندرعباس، دومین نشست از سلسله نشست های حفظ هویت، تاریخ و فرهنگ هرمزگان با حضور مهدی نوبانی شهردار بندرعباس، مصیب نظری رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس، یعقوب دبیری نژاد نایب رئیس شورای اسلامی شهر، اسماعیل موحدی نژاد رئیس پژوهشکده و مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس و جمعی از هنرمندان و شهروندان در این مرکز برگزار شد.

مهدی نوبانی شهردار بندرعباس ضمن بیان اهمیت این نشست ها و حفظ هویت و فرهنگ استان گفت: در دوران معاصر که جوامع مختلف با بحران های مختلف از جمله بحران هویت و تضارب فرهنگ ها روبرو هستند، بازگشت به آیین ها و آداب و رسوم سنتی یکی از راههای حفظ هویت فرهنگی است. وی  از مجموعه مرکز اسناد برای برگزاری این نشست ها و تلاش در جهت حفظ هویت فرهنگی هرمزگان قدردانی کرد.

مصیب نظری، رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در رابطه با برگزاری این نشست گفت: آنچه امروز فرهنگ هرمزگان برای تداوم و انتقال به نسل های آینده انتظار دارد این است که آن را به صورت یک هویت معنا بخش به نسل های آینده معرفی کنیم که خود نیازمند به تحریر درآمدن و ثبت و گزارش این فرهنگ در گویش، لباس سنتی و در ارکان مختلف آداب و رسوم است و نیاز به حمایت دارد. لذا هر جایی که متخصصان و کارشناسان این امر تشخیص بدهند و کمکی نیاز باشد مجموعه شورای شهر به آنها کمک خواهند نمود. لذا آنچه به عنوان المان های معنا بخش وجود یک فرهنگ در فرهنگ هرمزگانی بخصوص در لباس و سنت و رسم و رسوم هرمزگان است باید برجسته شود به گونه ای که نسل امروز به آن افتخار کرده و آن را به نسل های آینده انتقال دهند.

اسماعیل موحدی نژاد، رئیس پژوهشکده و مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس در سخنان خود ضمن خوش آمد گویی و تشکر از حضار برای شرکت در این نشست گفت: از دغدغه های جامعه فرهنگیان و هنرمندان هرمزگان این است که شاید تاریخ و فرهنگ هرمزگان با گذر زمان به فراموشی سپرده شود ، لذا مجموع همکاران در پژوهشکده و مرکز اسناد تاریخی بر آن شدند سلسله نشست هایی در قالب حفظ فرهنگ و تاریخ هرمزگان با موضوعات مختلف برگزار کنند. در نشست اول که در رابطه با حفظ گویش بندری بود به لحاظ استقبالی که از مراسم شد این همایش تکرار گردید.

این مقام مسئول ادامه داد: این نشست در خصوص پوشش سنتی زنان هرمزگان است و اساتیدی به نشست دعوت شده اند که دغدغه آنان حفظ پوشش ناب و غنی زنان هرمزگان است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: این نشست ها به صورت مستمر تا پایان سال برگزار خواهد شد و بنا بر این است که گفتگوهای این نشست ها به صورت مکتوب در اختیار هنرمندان و دغدغه مندان قرار گیرد تا گامی هر چند کوچک در جهت حفظ تاریخ، هویت و فرهنگ هرمزگان برداشته شود.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=20684

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها