افزونه جلالی را نصب کنید.

برگزاری نشست هم اندیشی در جهت ارتقاء تعاملات منطقه ای و بین المللی بندرعباس

  • کد خبر : 20701
  • 12 آبان 1402 - 12:53
برگزاری نشست هم اندیشی در جهت ارتقاء تعاملات منطقه ای و بین المللی بندرعباس
در راستای ارتقاء روابط بین المللی شهر بندرعباس و توسعه همه جانبه شهر، نشست هم اندیشی در محل نمایندگی وزارت خارجه بندرعباس برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بندرعباس، این نشست با حضور محمدرضا اسکندری نماینده وزارت خارجه در بندرعباس، سید محمدرضا موسوی عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس و مریم پاسالار مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بندرعباس برگزار شد.

در این نشست پیرامون فعالیت های اخیر مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بندرعباس در بحث خواهرخواندگی این شهر با ۵ شهر نینگبو چین،  آستراخان روسیه، بمبئی (مومبای) هند، کراچی پاکستان و آکتائو قزاقستان و چگونگی ارتقاء روابط با این کشورها به خصوص در زمینه فرهنگی بحث و گفتگو شد.

مریم پاسالار ، مدیر ارتباطات و امور بین الملل شهرداری بندرعباس در این زمینه گفت: در راستای وظایف امور بین الملل که هدف آن ایجاد روابط مؤثر با کشورها و سازمان های فعال بین المللی در محدوده قوانین جمهوری اسلامی است، پس از اتمام مراحل انعقاد پیمان خواهرخواندگی با این شهرها ، از طریق برگزاری هفته فرهنگی به گسترش روابط فرهنگی با کشورهای همسو خواهیم پرداخت و از آنجا که شهر بندرعباس جز ۵ شهر خلاق ایران در سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) است، از این طریق به معرفی بیشتر شهر بندرعباس و فرهنگ، آداب و رسوم و فرصت های سرمایه گذاری و گردشگری آن در سطح بین المللی خواهیم پرداخت.

پاسالار در این نشست ضمن تأکید بر اهمیت گسترش روابط بین المللی برای شناسایی بیشتر شهر بندرعباس بیان نمود: برگزاری هفته های فرهنگی، نمایشگاههای هنری و فیلم ، ارتباط دانشگاهی، هنرمندان و اساتید در این زمینه می تواند نقش مؤثری در گسترش روابط بین المللی شهر و توسعه اقتصادی و سیاسی آن داشته باشد.

موسوی، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در این نشست تصریح کرد: دیپلماسی فرهنگی نوعی قدرت نرم است که شامل تبادل اندیشه ها، اطلاعات، هنر، زبان  و سایر جنبه های فرهنگی میان کشورها و مردم آن ها به منظور درک متقابل و درک درستی از آداب و رسوم یک کشور خارجی در جهت اهداف اقتصادی و سیاسی در سطح گسترده است. هر چند این نقش جدی گرفته نمی شود اما می تواند نقش بسیار موثری در سطوح بالای امنیت ملی داشته باشد.

ایشان در ادامه سخنان خود به موقعیت استراتژیک شهر بندرعباس در شمال تنگه هرمز، محل تلاقی دریای عمان و خلیج فارس،  نزدیکی آن با جزایر استراتژیک مثل قشم، کیش، هرمز، ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک و همچنین ظرفیت های بالای حمل و نقل، انرژی ، گردشگری  و قرار گیری بزرگترین و مهم ترین بندر کانتینری کشور در آن اشاره کرد و بر همین اساس گسترش تعاملات با سایر کشورها بخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس و شهرهای هم ارز بندری را لازم و ضروری دانست.

وی در این راستا با اشاره به ایام مهرجان دبی در کشور امارات ، مقارن با سال نومیلادی (۲۵ دسامبر تا ۲۵ ژانویه )، که بازدید کنندگان از سراسر دنیا برای خرید به کشور امارات می آیند و می تواند فرصت مناسبی برای معرفی شهر و عرضه محصولات در سطح جهانی باشد،گفت: نمایشگاه «قریه العالمیه» نوعی دهکده جهانی در کشور امارات است و کشورهای دنیا در آنجا به شکل بناهای مشهور کشورشان غرفه دارند و مورد استقبال گسترده توریست ها و گردشگران قرار می گیرد لذا می تواند فرصت مناسبی باشد تا ۵ شهر خلاق عضو یونسکو در ایران (بندرعباس، کرمانشاه، اصفهان، سنندج و رشت) با همکاری بین دستگاهی (شهرداری، وزارت خارجه، اتاق اصناف و بازرگانی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی) به معرفی شهر ، فرهنگ و آداب و رسوم و هنر و صنایع دستی خود در سطح بین المللی بپردازند و زمینه تعاملات بیشتر در سطح بین المللی و منطقه ای را فراهم سازند.

در پایان این نشست محمد رضا اسکندری ضمن اعلام موافقت با پیشنهادات مطرح شده بیان نمود: نمایندگی وزارت خارجه بندرعباس برای ارتقاء تعاملات بین المللی شهر بندرعباس همکاری لازم را انجام خواهد داد.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=20701

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها