افزونه جلالی را نصب کنید.
با حضور دستگاههای همکار دانشگاه علوم پزشکی برگزار شد؛

نشست هماهنگی بین بخشی در اجرای پویش ملی سلامت

  • کد خبر : 21742
  • 05 آذر 1402 - 18:39
نشست هماهنگی بین بخشی در اجرای پویش ملی سلامت
نشست هماهنگی پویش ملی سلامت با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان، معاونین بهداشتی، غذا و دارو، آموزشی و دانشجویی فرهنگی دانشگاه و دستگاههای همکار در این طرح در سالن کوثر دانشگاه برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر، رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: اهداف کلی پویش ملی افزایش نسبت شناسائی و شروع مراقبت و درمان در بیماران مبتلا به دیابت و پرفشاری خون در کشور و همچنین افزایش آگاهی جامعه نسبت به عوامل خطر، پیامدها و اهمیت تشخیص زودرس و کنترل دیابت و پرفشاری خون است.

دکتر غلامعلی جاودان افزود: این طرح شامل دو کمیته راهبری و اجرایی می باشد؛ کمیته راهبری به ریاست رئیس دانشگاه، دبیری معاون بهداشتی و اعضای آن شورای سلامت و امنیت غذایی، معاونین دانشگاه هستند و کمیته اجرایی نیز به ریاست معاون بهداشتی دانشگاه، دبیری مدیرگروه بیماری های مرکز بهداشت استان و اعضای آن شورای مدیران معاونت بهداشتی و نمایندگان شورای معاونین دانشگاه می باشد.

دکتر جاودان بیان کرد: پویش ملی سلامت شامل ۶ کارگروه آموزش و اطلاع رسانی، فناوری اطلاعات، مشارکت های اجتماعی، شناسایی و درمان، پشتیبانی و پایش و ارزشیابی است. که هرکدام در حیطه کاری خود برنامه های غربالگری فشار خون و دیابت را در طرح ملی سلامت به مرحله اجرا می رسانند.

وی ابراز کرد: گروه هدف در این پویش کلیه افراد ۱۸ سال و بالاتر ایرانی ساکن در کشور و بانوان باردار در همه گروه های سنی هستند. لازم به ذکر است؛ ارائه خدمت به مراجعه کنندگان غیر ایرانی نیز بلامانع است.

دکتر جاودان در تعریف گروه هدف ۱۸ سال و بالاتر عنوان کرد: فرد ۱۸ سال و بالاتر شامل فردی است که تاریخ تولد او قبل از یکم آبان  1384باشد. و در تاریخ مقرر به پایگاه های برنامه ملی مراجعه کند.

وی با اشاره به محل اجرای این طرح اظهار کرد: پویش ملی سلامت در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر که هنوز برنامه پزشک خانواده شهری اجراء نمی شود، پایگاههای سلامت برای غربالگری، مراکز خدمات جامع سلامت شهری برای پذیرش ارجاعات، درمانگاه های دولتی و خصوصی برای غربالگری و پذیرش ارجاعات، مطب های پزشکان همکار، کارگاه ها و کارخانه ها،سازمان ها و ادارات دولتی و خصوصی، …. سایر مراکز تجمع مشارکتی و حضور مردم از قبیل خانه های سلامت شهرداری، مساجد، اماکن زیارتی، مراکز تجمعی مانند نماز جمعه، فرودگاه، پایانه های مسافری، میادین، مکان های ورزشی و نظایر آن که توسط ستادهای استانی و شهرستانی تعیین می شود و مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان های تحت پوشش سازمان ها(شرکت مخابرات، شرکت نفت، بانک ملی ، مراکز نظامی ارتش و سپاه،) بعنوان محل های اجرای این طرح است که از تاریخ ۲۰ آبان ۱۴۰۲  لغایت  15 دی ماه ۱۴۰۲ اجرایی می باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز در این نشست گفت: نیازمند یک هم افزایی و همکاری توسط دستگاههای همکار در اجرای خوب این طرح ملی هستیم؛ چرا که خروجی این پویش شناسایی، کنترل و درمان بیماریهای غیر واگیری است که عامل مرگ و میر افراد زیادی از جامعه می باشد.

دکتر عبدالجبار ذاکری از دستگاههای اجرایی و ادارات و سازمانهای دولتی، نظامی و غیر دولتی خواست با تمام توان در کنار دانشگاه علوم پزشکی باشند و از ظرفیت هایی که در اختیار دارند و می توانند در این پویش بکار ببندند، استفاده کنند.

وی ابراز کرد: در مرحله نخست انتظار می رود سیاستگزاران و مردم از اهداف و برنامه ها اطلاع پیدا کنند؛ چرا که تحقق این موضوع نیازمند اطلاع رسانی از طریق همه ابزارها در جهت آگاهی بخشی عمومی و انتشار مباحث آموزشی در سطح جامعه است.

در بخش دیگری از این نشست دکتر فریده فخار مدیرگروه بیماری های مرکز بهداشت استان گزارشی از وضعیت بیماری فشار خون و دیابت در استان و روند اجرای پویش ملی سلامت در جمع حاضرین ارائه کرد.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=21742

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها