افزونه جلالی را نصب کنید.

کشور ایران و هرمزگان در آستانه حذف بیماری مالاریا قرار دارد 

  • کد خبر : 18608
  • 26 شهریور 1402 - 9:06
کشور ایران و هرمزگان در آستانه حذف بیماری مالاریا قرار دارد 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: هم اکنون کشور ایران و استان هرمزگان در آستانه حذف بیماری مالاریا قرار دارد و لازم است بمنظور جلوگیری و قطع انتقال محلی این بیماری با کمک مردم و همکاری سایر ارگانها بیماران زود شناسایی و درمان شوند.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر، دکتر عبدالجبار ذاکری افزود: استان های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان که در جنوب و جنوب شرق کشور قرار دارند به دلیل دارا بودن آب و هوای گرم و مرطوب، وجود ناقل بیماری و شرایط انتقال و تردد اتباع خارجی از کشورهای همسایه (افغانستان و پاکستان)، جزو مناطق پرخطر بیماری مالاریا محسوب می شوند.

دکتر ذاکری بیان کرد برنامه حذف مالاریا از سال ۱۳۸۹ در کشور آغاز شده و استان هرمزگان پیشرو در برنامه حذف مالاریا می باشد و در حال حاضر با اقدامات موثر و شناسایی و درمان بموقع بیماران که بیش از ۹۴ درصد از اتباع پاکستانی و افغانستانی هستند هیچگونه انتقال محلی مالاریا در استان مشاهده نشده است.

وی با اشاره به راه های انتقال بیماری مالاریا عنوان کرد: این بیماری بوسیله انگلی به نام پلاسمودیوم و از طریق گزش پشه آنوفل ماده از فرد آلوده به فرد سالم منتقل می شود. برای بیماری زایی، انگل باید ابتدا وارد بدن پشه شده و پس از طی مراحل مختلف بیماری زا شده و قدرت انتقال پیدا می کند.

وی در خصوص علایم بیماری مالاریا گفت: افرادی که به بیماری مالاریا مبتلا می شوند ابتدا احساس لرز کرده و سپس دچار تب و تعریق می شوند که به این مراحل حمله مالاریا گفته می شود و از دیگر علایم این بیماری می توان به سردرد، استفراغ، بزرگی طحال، کم خونی و درهای عضلانی اشاره کرد حتی در برخی از انواع مالاریا ممکن است مالاریای شدید یا مرگ رخ دهد.

دکتر ذاکری ساده ترین و مهمترین روش تشخیص بیماری مالاریا را آزمایش خون بوسیله تست تشخیص سریع یا لام خون محیطی عنوان کرد و یاآور شد: در این روش، می توان در کمتر از نیم ساعت به جواب آزمایش پی برد.

ذاکری از همشهریان خواست در صورت داشتن هر یک از علایم گفته شده و در صورتیکه به مناطق مالاریاخیز سفر کرده اند حتما به نزدیکترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه نموده تا توسط پرسنل بهداشتی بیماریابی و درمان شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه تصریح کرد: هم اکنون در تمامی خانه های بهداشت، مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها نمونه گیری مالاریا انجام می شود و در صورت داشتن این بیماری، مشاوره، تشخیص و درمان رایگان صورت می پذیرد.

وی با اشاره به روشهای پیشگیری از مالاریا ابراز کرد: برای جلوگیری از گزش توسط پشه آنوفل توجه و رعایت چند نکته ضروری است: از آنجا که رشد و تکثیر پشه آنوفل درون آب صورت می گیرد، بهتر است تمامی آب های راکد درون و اطراف منزل بهسازی و خشک گردد.

ذاکری ادامه داد: هنگام مسافرت به مناطقی که پشه ها وجود دارند و بخصوص در هنگام استراحت در خارج از اماکن بهتر است که از پشه بند استفاده شود.

رئیس مرکز بهداشت استان افزود: از لباس های آستین بلند استفاده شود و برای قسمت هایی از بدن که در معرض گزش پشه قرار دارد از دورکننده های حشرات که به شکل کرم می باشد استفاده گردد.

دکتر ذاکری اذعان کرد: باید برای جلوگیری از ورود پشه به منازل از توری درب و پنجره استفاده گردد. همچنین انجام سمپاشی ابقایی درون منازل و مه پاشی و لاروکشی و توزیع پشه بند های آغشته به حشره کش در صورت لزوم توسط مراکز و شبکه های بهداشت و درمان تابعه توصیه می گردد.

وی بیان کرد: در صورت تشخیص بیماری مالاریا، درمان توسط تمامی مراکز بهداشتی و درمانی و بیمارستان ها انجام می گیرد بنابراین لازم است پس از بروز علایم و در کمترین زمان ممکن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کرده زیرا در صورت عدم مراجعه و یا درمان با تأخیر، احتمال شدید شدن عوارض و مرگ و میر وجود دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه خاطرنشان کرد: بیماری مالاریا یکی از مهمترین و شایعترین بیماری های منتقله توسط پشه آنوفل است. این بیماری بیشتر در مناطق گرم و مرطوب وجود دارد و هر ساله تعداد زیادی از مردم جهان به این بیماری مبتلا و جان خود را از دست می دهند.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=18608

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها