افزونه جلالی را نصب کنید.

حضور پررنگ توزیع برق هرمزگان در دومین مانور تمرینی آب و برق جنوب شرق کشور

  • کد خبر : 22297
  • 17 آذر 1402 - 17:21
حضور پررنگ توزیع برق هرمزگان در دومین مانور تمرینی آب و برق جنوب شرق کشور
حبیب سلیمی رییس گروه مدیریت بحران و پدافندغیرعامل توزیع برق هرمزگان و رئیس شورای هماهنگی مدیران مدیریت بحران و پدافندغیرعامل صنعت آب و برق جنوب شرق از برگزاری دومین مانور تمرینی آموزشی صنعت آب و برق منطقه جنوب شرق کشور با رویکرد "آمادگی در برابر سیلاب" به میزبانی خراسان جنوبی و حضور پر رنگ توزیع برق هرمزگان در این مانور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری چلچله بندر به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع برق استان هرمزگان ، مهندس سلیمی  افزود:  ۲۰نفر در قالب ۴ گروه  عملیاتی صنعت آب و برق استان هرمزگان در مانور حضور داشتند.

  این مانور در خراسان جنوبی و با حضور تیم‌های عملیاتی از استان‌های یاری رسان شامل سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان برگزار شد و ۸۶ نفر در قالب ۲۰ تیم عملیاتی از استان‌های معین مشارکت داشتند همچنین ۲۱ نفر از شرکت‌های آبفای استان‌های معین برای بازسازی تاسیسات آب منطقه‌ای اعزام شدند.

رئیس ستاد مدیریت شرایط اضطراری صنعت آب و برق خراسان جنوبی در حاشیه این مانور تمرینی آموزشی گفت: دومین مانور منطقه جنوب شرق کشور به میزبانی خراسان جنوبی برگزار شد و اولین مانور در سال ۱۳۹۷ به صورت پشت میزی برگزار شده بود.

مهدی دوستی افزود: در این مانور ۹ نقطه حادثه‌خیز تاسیسات آب، نیروگاه و برق را پیش بینی کردیم که تیم‌های عملیاتی با کمک استان‌های معین در صحنه عملیات حاضر شده و نسبت به رفع و بازسازی محل حادثه اقدام کردند.

وی گفت: خراسان جنوبی سومین استان پهناور کشور است و این موضوع ایجاب می‌کند تیم‌های امدادی و عملیاتی ما برای این سطح، انسجام و آمادگی لازم را داشته باشند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی، مهمترین دستاورد مانورهای تمرینی را تشکیل سامانه فرماندهی واحد حادثه عنوان کرد و افزود: در سطح استان این هماهنگی به واسطه شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق وجود دارد.

وی بیان کرد: هم‌افزایی هرچه بیشتر استان‌های معین، استفاده از نیروی انسانی، تجهیزات و ارزیابی کاستی‌های موجود، شفافیت نقش‌ها، جلوگیری از هزینه‌های اضافی و اتلاف وقت، نحوه مدیریت و برنامه‌ریزی در بحران، ایجاد زمینه مناسب برای تبادل اطلاعات، کاهش خسارت ناشی از بحران و بازگشت به شرایط عادی از دیگر اهداف و دستاوردهای این مانور است.

دوستی با اشاره به اینکه ۱۵ نفر ارزیاب مانور از وزارت نیرو حضور داشتند گفت: حین برگزاری مانور کمیته‌های شش گانه گزارشی از اقدامات انجام شده را به صورت ارتباط تصویری به ستاد مدیریت شرایط اضطراری ارایه دادند.

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو هم گفت: ما به دنبال این هستیم که مانورها نتیجه‌گرا باشد و نتایج آنها تبدیل به دستورالعمل شود.

علی رجبی افزود: بعد از نیروهای مسلح که بالاترین مانورها را در تراز عملیاتی انجام می‌دهند، وزارت نیرو بین دستگاه‌های اجرایی در سطح کشور جزو بالاترین‌ رده‌ها به لحاظ برگزاری مانور است.

وی گفت: در مدیریت بحران وزارت نیرو «درک خطر» یک کلیدواژه اساسی است و برای استمرار خدمات آب و برق در زمان بحران و تامین تجهیزات باید نگاه ما منطقه‌ای باشد.

رئیس گروه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل وزارت نیرو اضافه کرد: منطقه‌بندی می‌تواند قابلیتی را از طریق مدیریتی فراهم کند، از طرفی برای فراهم کردن امکانات و تجهیزات وزارت نیرو آنچه در توان است، گذاشته می‌شود.

وی گفت: قانون مدیریت بحران ظرفیت خوبی در قالب ماده ۱۶ پیش بینی کرده اما بعد از گذشت چهار سال از اجرای این قانون در کشور، هنوز اعتباری تخصیص نیافته است که نیاز به پیگیری دارد و اگر پشتیبانی مالی نباشد طرح‌ها قابلیت اجرایی ندارد.

رجبی افزود: مانور منطقه‌ای مدیریت بحران ششمین سال متوالی در حال برگزاری است و در منطقه جنوب شرق کشور دومین مرحله آن با حضور استان‌های مجاور خراسان جنوبی برگزار شد.

وی اظهار داشت: برگزاری این مانور در خراسان جنوبی توانمندی‌هایی را به نمایش می‌گذارد از طرفی نواقصی را نشان می‌دهد که در قالب دستورالعمل پیگیری شده و در سطح کشور دارای قابلیت اجرایی است.

رجبی گفت: تجربه برگزاری این مانورها سبب شده تاکنون بیش از ۱۰ دستورالعمل در حوزه‌های مختلف مدیریت بحران وزارت نیرو تهیه و ابلاغ شود و چهار دستورالعمل در دست تدوین است تا مواردی از قبیل تداوم خدمات رسانی آب و برق، تامین آب و برق مراکز جمیعتی در زمان بحران، مدیریت سیلاب و وظایف مربوطه در زمان خشکسالی را بتوان عملیاتی کرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم گفت: برگزاری مانورهای تمرینی، به اقدام و عمل مناسب ما در مواقع درگیری و بحران کمک می‌کند و نوع ورود ما در شرایط اضطراری و بحران که همه نیاز به خدمات دارند، ایجاب می‌کند که آمادگی لازم را با برگزاری مانور کسب کنیم.

علیرضا عباس‌زاده افزود: برگزاری مانورهای آمادگی دستگاه‌های خدمات‌رسان در حوزه‌های مختلف موجب انسجام ‌بخشی می‌شود و تضمینی برای مسئولان به منظور ارائه خدمات بهتر است لذا وقتی خبرش منتشر می‌شود برای مردم مایه آرامش خاطر و اطمینان‌بخش است.

وی گفت: سال گذشته مشکل اُفت فشار گاز را داشتیم که یک مانور عملی، واقعی، در صحنه و با دلهره شدید بود چون به واقعیت پیوست و می‌دانستیم مردم درگیر چه مشکلی هستند لذا نیازهای اساسی احصا شد و تنگناها را می‌دانستیم و با لحاظ آن شرایط باید صحنه خدمت‌رسانی را مدیریت می‌کردیم.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: اکنون این جلسات را برگزار می‌کنیم که اگر در شرایط سخت بحران قرار گرفتیم، بتوانیم به بهترین وجه خدمات را ارائه دهیم و موانع را مرتفع کنیم.

وی با اشاره به اینکه میزان آمادگی در شرایط خاص و بحران، ملاک سنجش عملکرد مسئولان است تصریح کرد: خراسان جنوبی با انواع و اقسام بحران‌ها مواجه است و شرایط، امکانات، فرهنگ، ساختاری اداری و وظیفه‌مندی ما ایجاب می‌کند که در زمان بحران و وقتی حتی کمترین حادثه‌ای برای مردم ایجاد می‌شود، دست در دست هم اقدام کنیم.

عباس‌زاده اظهار کرد: دغدغه مهم همه مسئولان در شرایط بحران این است که پایداری خدمات به مردم را حفظ کنند، از هدررفت منابع انرژی جلوگیری کرده و خسارت‌های مالی و جانی را کاهش داده و به حداقل برسانند که برای جامعه و مردم مایه امیدبخشی به همراه دارد.

وی گفت: بخش‌هایی در ساختار مدیریتی که نیاز است در شرایط بحران توجه ویژه‌ تر شود براساس تجربیاتی که در بحران‌ها مختلف به دست آورده‌ایم باید مستندسازی شود، در همه خدماتی که ارائه می‌شود، تامین آب آشامیدنی سالم و برق از حیاتی‌ترین تاسیسات به جهت پایداری خدمات و حساسیت بالا است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: اکنون با الگوهای تغییریافته بارش به صورت رگباری و سیل‌آسا در سطح دنیا مواجه هستیم و به ما هشدار می‌دهد که باید الگوی حکمرانی و برنامه‌ریزی خود را با شرایط جدید منطبق کنیم و امیدواریم برگزاری این مانورها سطح آمادگی ما در برابر مخاطرات را بالا ببرد.

وی افزود: یکی از بزرگترین سرمایه‌ها در خراسان جنوبی علیرغم پهناوری استان و پراکندگی تاسیسات و جمعیت و نیز حوزه‌های خدمت‌رسانی، هماهنگی و هم‌افزایی مثال‌زدنی بین همه مسئولان و دستگاه‌های اجرایی به ویژه در مجموعه وزارت نیرو است و امیدواریم همه دستگاه‌های اجرایی با برگزاری مانورهای مختلف آمادگی لازم را برای ارائه خدمت به مردم داشته باشند.

عباس‌زاده بیان کرد: بخشی از آمادگی‌ها در تامین امکانات و تجهیزات متمرکز در مناطق، به مرکز وابسته است که از این جهت احساس می‌کنیم ضعفی به لحاظ ساختاری و مزمن از قبل وجود دارد، شرایط استان خراسان جنوبی به جهت پهناوری، پراکندگی جمعیت، کمبود امکانات و فاصله دور با استان‌های معین برای کمک‌رسانی ایجاب می‌کند که این استان در شرایط بحران و خاص خوداتکا باشد.

وی بر ضرورت ایجاد پایگاه امدادی در خراسان جنوبی تاکید کرد و گفت: باید خراسان جنوبی به عنوان استان خوداتکا و آماده برای شرایط بحران و مدیریت آن دیده شود و به امکانات و تجهیزات بیشتر مجهز باشد.

همچنین در برگزاری این مانور دستگاه‌های دیگر از جمله شهرداری بیرجند، نیروی انتظامی، آتش نشانی، اورژانس و هلال احمر مشارکت کردند.

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=22297

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها