افزونه جلالی را نصب کنید.
یادداشت;

سرهای سبزی که قطع می‌شوند

  • کد خبر : 1753
  • 27 شهریور 1399 - 23:56
سرهای سبزی که قطع می‌شوند
سالهاست که آتش‌سوزی‌ها، قطع بی‌رویه درختان، چرای بی‌رویه دام‌ها و... ریه‌های زمین را نابود می‌کند و طراوت و سرسبزی و نشاط زمین را از بین می‌برد. در بندرعباس چند سال است که درختان را به جرم اینکه قامتشان از سیم‌های برق بلندتر است سرشان را می‌زنند و لبه تیز تبر نوازشگر قامت بی‌دفاعشان است.

این تراژدی در حالی اتفاق می‌افتد که سرانه فضای سبز شهر بندرعباس کمتر از حد استاندارد است و حدود ثلث سرانه فضای سبز قابل قبول برای یک شهر را داراست به بیان دیگر فضای سبز شهر بندرعباس در حدود ۲۰۵ هکتار عمومی و ۵۵ هکتار خصوصی است. در سال ۱۳۸۴ از طرح مطالعاتی ۱۱۰۰۰ هکتاری کمربند سبز بندرعباس ۳۲۰۰ هکتار آن برای کاشت مشخص شد که تا سال ۹۰ تنها سیصد و سه هکتار درختکاری شد همچنین ۷ پارک جنگلی پیش‌بینی شده است که از این تعداد فقط کوهستان پارک پنجه علی احداث شده است از طرفی به دلیل اینکه شهر بندرعباس یک شهر صنعتی محسوب می‌شود باید برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی حداقل ۱۰ درصد از فضای شهرک‌های صنعتی و کارخانه‌ها به فضای سبز اختصاص یابد که عملاً در بسیاری از صنایع استان اجرای این مصوبه نادیده گرفته شده است. با تمام این اوصاف و با وجود فقر فضای سبز در کلان شهری مانند بندرعباس که دارای هوای شرجی و بسیار گرم با درجه دمای ۵۰ درجه در تابستان است و رهگذران برای فرار از تابش سوزان آفتاب به سایه درختان نیاز دارند، متأسفانه چند سالی است که شرکت توزیع برق هرمزگان اقدام به سربرداری غیر اصولی و قطع درختان بدون داشتن تخصص و مجوز این کار می‌نمایند تنها به جرم اینکه قامت درختان شهر بلندتر از سیم‌های برق است، کجایند اعضای محترم حفاظت از محیط زیست بویژه اعضای محترم شورای اسلامی شهر که یکی از وظایف ذاتی آنها نظارت بر عملکرد شهرداری و سایر دستگاههای دولتی و غیردولتی در ارتباط حفاظت از محیط زیست و مقابله با آلایندگی و نگهداری از درختان کهن سالی که جزء سرمایه ملی محسوب می‌شود. همین سیم‌ها و تیرهای برق هوایی که علاوه بر زشت و نازیبا کردن سیما و منظر شهر، در صورت بروز حادثه مانع خدمات‌رسانی توسط بالابرها و خودروهای آتش‌نشانی به محلات و معابر هستند این در حالی است که وزارت نیرو موظف است از کابل‌کشی زمینی به ویژه در اینگونه مناطق استفاده کند چرا که کابل‌های زمینی علاوه بر زیبایی منظر شهر ایمنی شهر را نیز به دنبال دارد.
قطع درختان در شهر صنعتی و حمل و نقلی مانند بندرعباس به مثابه فرستادن شهروندان به آغوش انواع بیماری‌های ریوی و از جمله سرطان است زیرا آلودگی هوا یکی از عوامل زمینه‌ای بروز سرطان و انواع بیماریها در کوتاه مدت و دراز مدت بویژه در کودکان است. این در حالی است که جلوگیری از آلودگی هوا را رها کرده‌ایم و بدنبال ساخت بیمارستان هستیم. با نگاهی کوتاه و اجمالی به سرانه جنگل در چند دهه اخیر به عمق فاجعه نابودی فضای سبز پی خواهیم برد، سرانه جنگل در سال ۱۳۵۳ بیش از ۵۶۰۰ متر مربع بوده است این در حالی است که این سرانه امروزه به سانتیمتر رسیده است و شهرها را از انسان محور به ماشین‌محور سوق داده است. از طرفی طبق گفته رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس، قطع هر نوع درخت به هر طریق در منازل، معابر، میادین و بزرگراه‌های شهرها بدون اجازه شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه ممنوع است و شرکت‌های خصوصی و دولتی باید قبل از هرگونه اقدام برای قطع، سربرداری، هرس و جابجایی درختان با مراجعه به سازمان نسبت به تکمیل فرم تقاضا و ارائه مستندات اقدام نمایند و پس از بررسی و اخذ مجوز کمیسیون ماده هفت شورای حفظ و گسترش فضای سبز از سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندرعباس نسبت به انجام عملیات رفع خطر،‌جابجایی و غیره اقدام کنند.
با توجه به اینکه براساس قانون لایحه حفظ و گسترش فضای سبز شهرها، یکی از وظایف اصلی شهرداری‌ها نگهداری و نظارت بر فضای سبز عمومی و شهری است می‌طلبد شهرداری و شورای اسلامی شهر بندر عباس به این موضوع قاطعانه ورود نمایند و جلوی این قلع و قمع غیر اصولی درختان شهر و نابودی فضای سبز شهر را بگیرند.

پرویز سالاری

لینک کوتاه : https://chelchelehbandar.ir/?p=1753

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برچسبها